youdecide.blogg.se

Min röst.

đŸšŹđŸ’°đŸ’ŠđŸ’‰đŸ·đŸ»đŸș🍾

Kategori: AllmÀnt

Jag ska för en gĂ„ngs skull vara seriös och prata om ett riktigt problem, alkoholister. 

Jag har nu hatat pĂ„ dom sĂ„ mycket att det Ă€r dags att se det ur en annan synvinkel. NĂ€r man reflekterar över deras liv sĂ„ Ă€r det svĂ„rt att hata pĂ„ dom Ă€ven fast jag tycker att deras val i livet kanske inte Ă€r det bĂ€sta, eller deras val av stĂ€llen att vara pĂ„ Ă€r riktigt dĂ„liga. Men jag mĂ„ste förstĂ„ att detta Ă€r verkligheten, detta Ă€r vissa mĂ€nniskors liv och jag mĂ„ste vara en rĂ€ttvis medmĂ€nniska. 
TĂ€nk att dessa mĂ€nniskorna var smĂ„ barn en gĂ„ng, smĂ„ barn med stora drömmar. Tankar om att förĂ€ndra vĂ€rlden en dag, en vanlig mĂ€nniska med lika mycket livslust som jag har. Kanske en mĂ€nniska som var precis som jag Ă€r. 
Har livet verkligen gett dom en Ă€rlig chans? Har det nĂ„gonsin funnits nĂ„gon som trott pĂ„ dom, som trott att dom klarar det? Att dom klarar av livet, nĂ„gon som varit deras livlina. MĂ„nga har sĂ€kert haft stöd och hjĂ€lp av vĂ€nner och familj, men vĂ€nner och familj som gav upp. Som inte orkade försöka mer. 
Jag tycker att detta Ă€r nĂ„got som samhĂ€llet borde öppna ögonen för och börja arbeta mot en förĂ€ndring. Dom som sitter i skiten nu gĂ„r nog inte att rĂ€dda, men dom som Ă€r pĂ„vĂ€g dit, det Ă€r dom som vi mĂ„ste finnas för och hjĂ€lpa dom se ljuset i tunneln, inte du och jag utan alla. 
Vi borde inte ens veta vad alkoholproblem och drogproblem betyder, vi borde rĂ€dda mĂ€nniskor som Ă€r pĂ„vĂ€g ditt innan dom ens Ă€r pĂ„vĂ€g dit. Men mĂ„nga tror att det Ă€r Ă€nda utvĂ€gen, enda chansen till ett "bra" liv, men sanningen Ă€r, det Ă€r inte ens nĂ„got liv dom lever. Och jag vet vad ni tĂ€nker "dom fĂ„r skylla sig sjĂ€lva" men Ă€r inte det lite sjĂ€lviskt? MĂ„nga av dom har förlorat allt dom levde för, nu Ă€r dom bara levande döda. Det Ă€r 2014 och vi borde kommit lĂ€ngre Ă€n sĂ„hĂ€r, men dom Ă€r inte vĂ„rt problem, eller hur. Varför ska vi bry oss? 
Det finns endast en anledning till att bry sig, tĂ€nk om det var du, tĂ€nk om det var din bror eller syster, mamma eller pappa, son eller dotter. Det Ă€r dĂ€rför vi ska bry oss, Ă€r inte det anledning nog? Skulle du vilja att nĂ„gon fanns dĂ€r för dig eller för din familj, nĂ€r allt ni ser Ă€r svart? 
Tack för mig, hej. 

Kommentarer

  • Carina sĂ€ger:

    Goa, kloka Julia med tankar om en bĂ€ttre vĂ€rld, mer kĂ€rlek, mer empati! En ung tjej, ja, men med tankar som en gammal vis mĂ€nniska. Stolt att fĂ„ vara din mamma đŸ’™đŸ’šđŸ’›đŸ’œâ€

    2014-10-23 | 13:55:11
    Bloggadress: http://sprangdinagranser.com

Kommentera inlÀgget hÀr: